STRUČNI KOMENTAR

Budućnost hrvatskog turizma: idemo li od sezonske prema cjelogodišnjoj ponudi?

Josip Mikulić

12 min

PDF

O sezonalnosti turizma kod nas se dosta govori, i to uglavnom kada se počnu prebrojavati prvi značajniji dolasci i noćenja turista oko uskrsnih blagdana. Početkom ili sredinom travnja, već tradicionalno, dolazimo do spoznaje da nam je turizam izrazito sezonalan, čak i da imamo najveću sezonalnost turističke aktivnosti u usporedbi sa svim našim konkurentima na Mediteranu. To je za neke od nas znak za uzbunu da nešto s našim turizmom nije u redu te da treba pokrenuti rasprave o mogućim načinima ublažavanja sezonalnosti, a sve zbog brige za dugoročnu održivost hrvatskog turizma.

Ublažiti sezonalnost prvonavedeni je i ključni cilj nove Strategije razvoja održivog turizma do 2030. godine. No, je li sezonalnost turizma zapravo neobična pojava, koliko je stvarno nepoželjna i/ili problematična, i koliko se ona uopće može izbjeći? Ova se pitanja ne čine toliko promašenima kada uzmemo u obzir da smo kao „najsezonalnija“ europska turistička zemlja (i šire) još prije pandemije COVID-19 zapravo nizali jednu za drugom „rekordnu“ turističku godinu, a vrlo brzo nastavili s dobrom praksom i nakon pandemije. U 2023. godini opet smo u poziciji da srušimo stare rekorde, mjereno i fizičkim i financijskim pokazateljima te budemo ispred naših turističkih konkurenata s Mediterana. 

Kako nešto nije u redu s našim turizmom
kada smo tako uspješni?

Problematika vezana uz sezonalnost hrvatskog turizma ne predstavlja lagano ljetno štivo. Dubinska rasprava o tome što je bilo, kako je trenutno i što možemo očekivati zahtijevala bi puno više prostora (iznošenje činjenica, stavova i brojki) i vremena. No odgovori na gore postavljena pitanja nameću se sami po sebi, dok se obrisi onoga kamo idemo mogu iščitati iz dostupnih statističkih podataka.

Za početak, sezonalnost turizma nije nimalo neobična pojava. Zapravo, sasvim je uobičajeno (i logično) da je turistička potražnja koncentrirana upravo u sezoni, u razdoblju poželjnih vremenskih uvjeta, glavnih godišnjih odmora i najdužih školskih praznika. Pritom, neke zemlje poput Austrije, Švicarske i Italije, za razliku od Republike Hrvatske, imaju dvije sezone, dvije turističke špice. U vrijeme kraćih božićnih i novogodišnjih praznika, tj. u razdoblju oko njih, razvile su turističku ponudu koja ima dovoljno snažnu moć privlačenja gostiju. Ljeti se mnogi vole kupati, a zimi skijati. Usporedbe radi, mi nudimo samo ovo prvo.

No koliko god normalna i uobičajena bila, sezonalnost turizma svakako je nepoželjna, pa i problematična pojava. Prije svega zbog toga što je izazovno planirati bilo kakvo poslovanje kada posla, u biti, ima svega nekoliko mjeseci tijekom godine. Kao posljedica sezonalnosti, jasno je da ono što poduzetnicima u turizmu kao uslužnoj djelatnosti ponajprije treba jesu sezonski radnici. No malo tko je zapravo sretan sa sezonskim poslom (makar se radilo i o stalnim sezoncima). Takve poslove, koji su vrlo intenzivni i nerijetko zahtijevaju više od 8-satnog radnog vremena i rad bez slobodnih dana, prihvaćaju ponajviše oni koji osjećaju financijski imperativ i fizički su u stanju podnijeti povećane radne zahtjeve.

Poduzetnicima je velik izazov pronaći potrebnu radnu snagu iz sezone u sezonu i održavati primjerene razine kvalitete usluge. Sve donedavno prethodno opisani poslovni model dosta je dobro funkcionirao, ali u međuvremenu, posebice nakon pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji, ispraznila se većina tradicionalnih bazena sezonske radne snage poput Slavonije ili susjedne nam Bosne i Hercegovine. Stoga je danas sve veći problem pronaći radnika za sezonu, nešto što se oduvijek uzimalo zdravo za gotovo. Doista, svjedočimo situaciji da je potencijalnih sezonskih radnika sve manje, a turista sve više!

Može li se izbjeći sezonalnost hrvatskog turizma?

Treba reći da su realne mogućnosti dosta ograničene. Sustavnim planiranjem, razvojem specifične turističke ponude i kvalitetnom, ciljanom tržišnom komunikacijom sigurno je moguće privući turiste i izvan sezone kupanja. Pritom, imamo mi štošta za ponuditi i izvan vršnog razdoblja od lipnja do rujna (uzmite kao svijetle primjere zagrebački Advent ili zdravstveni turizam), ali unatoč tome nam je dosta teško produžiti turističku sezonu. Zašto?

Jedan razlog zasigurno je dominacija filozofije i modela turizma koji se oslanja na “sunce i more”. I mi se na to oslanjamo jer nam je relativno jednostavno privući turiste ljeti. A da bi privukli turiste izvan tog razdoblja morate im, jasno, ponuditi snažan motiv za dolazak, što zahtijeva veliki trud, ulaganja i prije svega maštovitost. Zanimljivo je da druge turističke zemlje, u kojima također dominira model “sunca i mora”, poput Italije i Španjolske, imaju manje izraženu sezonalnost turističke aktivnosti. Kako je to moguće? Zašto jednostavno ne preslikamo njihov model?

Nekoliko je razloga za to, ali naglasio bih dva glavna. Prvo, turistička putovanja izvan glavne sezone imaju izletnički karakter i kraća su. Dakle, trebate biti prometno (jako) dobro povezani, idealno zračnim putem, da biste privukli turiste iz inozemstva. Nitko ne želi za produženi vikend provesti dan na cesti i pritom brojati automobile u redu ispred sebe na naplatnim kućicama. A Republika Hrvatska i dalje je relativno slabo povezana direktnim zračnim linijama izvan glavne sezone, s udjelom zračnog prometa od tek 20% u ukupnim dolascima, što je daleko ispod globalnog prosjeka koji iznosi visokih 59%. Drugo, budući da su putovanja izvan glavne sezone u pravilu kraćeg trajanja, domaći turisti i oni u neposrednom susjedstvu igraju značajnu ulogu u produljenju sezone jer mogu najjednostavnije doći do naših destinacija. No zbog relativno malobrojnog stanovništva i ograničene kupovne moći, pogotovo uz sve više cijene, domaća turistička potražnja jednostavno nije dovoljno snažna da bude značajniji zamašnjak produljenja sezone za razinu receptivnih kapaciteta koje imamo. Drugim riječima, potpuno smo ovisni o stranim turistima koji u Republici Hrvatskoj ostvaruju više od 90% svih noćenja, ovisno o promatranoj godini.

Kako se zapravo u stvarnosti razvija situacija oko sezonalnosti našeg turizma?

Ako želimo saznati kamo idemo, dovoljno je pogledati sljedeći grafikon i tablicu s podatcima o broju turističkih noćenja tijekom mjeseca i godina, i to za zadnjih sedam godina otkako se evidencija boravka turista vodi putem sustava evisitor.

Grafikon 1. Turistička noćenja u Republici Hrvatskoj po mjesecima u razdoblju 1/2016. – 6/2023.

Tablica 1. Turistička noćenja u Republici Hrvatskoj po mjesecima u razdoblju 1/2016. – 6/2023.

Ako zanemarimo pandemijske godine (2020. i 2021.), prikazani podatci jasno pokazuju da je u promatranom razdoblju prisutan trend jačanja turističke aktivnosti u svim mjesecima tijekom godine. Pritom je najveći rast mjeren apsolutnim brojem noćenja ostvaren u mjesecu lipnju (+4.969.560). Dakle za vrijeme ljetne sezone, ali izvan njene špice, što je vrlo dobro. Značajan rast ostvaren je i u rujnu (+1.506.768), svibnju (+1.493.631), travnju (+1.521.935) pa i listopadu (+534.934), što znači da je došlo do jačanja kompletne pred- i postsezone. A to su trendovi koji idu u smjeru ublažavanja sezonalnosti, što je izvrsno.

No, s druge strane, ostvaren je značajan porast i u samoj špici, tj. u srpnju (+2.757.015) i kolovozu (+2.205.751). Uzme li se pritom u obzir da samo kolovoz ostvari više noćenja nego cijela postsezona (listopad-prosinac) i prvo polugodište (siječanj-lipanj) zajedno, a slično vrijedi i za srpanj, ponovno postaje jasno koliko je naš turizam zapravo ekstremno sezonalan i kako ne treba gajiti nade da će se oblik gornje distribucije tako lako značajnije promijeniti u bliskoj budućnosti.

No to nije ni potrebno. Promjene ne idu preko noći, turistička sezona se iz godine u godinu produžuje tjedan-po-tjedan, i postojeća dinamika dosadašnjeg razvoja izvan ljetne sezone svakako je za pozitivnu ocjenu. Međutim, svakako bismo trebali ići u smjeru destimuliranja daljnje ekspanzije smještajnih kapaciteta koji nemaju što za ponuditi izvan sezone kupanja, a zbog već sada velikih izazova povezanih s prekomjernim (masovnim) turizmom u špici sezone. S druge strane, za dodatno jačanje razdoblja izvan ljetne sezone turistima treba dati: (1.) značajan motiv za dolazak, (2.) snažno se promovirati kao destinacija za kraći odmor na stranim tržištima (kao npr. Grčka koja je, suočena sličnim problemima kao i mi, pokrenula kampanju “My GREEK end”) te (3.) poboljšati povezanost zračnim prijevozom.

Isto tako, ne možemo i ne trebamo bježati od “sunca i mora” jer nam je to glavni proizvod i uz to jako konkurentan i uspješan. Radikalni zaokret i promjena hrvatskog turističkog modela poslovanja možda bi bili i kontraproduktivni. Trebamo pogledati istini u oči i prihvatiti kako nikada nećemo imati ravnomjeran cjelogodišnji turizam. Takav turizam nigdje ne postoji, nijedna turistička zemlja na svijetu ga nema, a to nam ne bi trebao biti ni cilj. Svakako je potrebno upotpuniti ponudu, jačati pred-, post- i zimsku sezonu te razvijati turizam tamo gdje ga nema, a moglo bi ga (i trebalo) biti s obzirom na bogatu resursnu osnovu.

No, kako bismo sačuvali naš glavni proizvod, tj. “sunce i more”, njegovu atraktivnost i konkurentnost, a kako ne bismo (p)ostali tek još jedna u nizu “uspješnih” destinacija ljetnog masovnog turizma, krajnje je vrijeme da zastanemo, promislimo i u konačnici kažemo “ne” daljnjoj ekspanziji smještajnih kapaciteta. Nekontrolirana i neracionalna povećanja ponude smještaja (uključujući, primjerice, najam vlastitog životnog prostora ili izbacivanje višemjesečnih najmoprimaca da bi se iznajmljivalo jednodnevnim gostima) stvaraju dodatni pritisak u srpnju i kolovozu te pojačavaju već ionako izraženu špicu turističke sezone, dok ostatak godine zjape prazni ili imaju drugu funkciju. Upravo da ne bismo pokvarili i taj “zadnji dobar biznis u Hrvata”, kako mi je jednom dobacio komentator na društvenim medijima, trebali bismo se prestati hvaliti ljetnim turističkim rekordima (tj. sve većim brojem turista i gužvama u špici sezone), a višestruko veseliti svakom dolasku i noćenju izvan ljetnih mjeseci.

IZVORI I PREPORUKA

Hendija, Z., Kesar, O. i Bučar, K. (2022). Osnovni podaci o turizmu u svijetu i Hrvatskoj u 2021. godini, 8(1), Katedra za turizam, Ekonomski fakultet – Zagreb.

IZTZG. (2020). Tomas Hrvatska 2019, Stavovi i potrošnja turista u Hrvatskoj. Zagreb: Institut za turizam.

Kožić, I., Krešić, D. i Boranić-Živoder, S. (2013). Analiza sezonalnosti turizma u Hrvatskoj primjenom metode Gini koeficijenta. Ekonomski pregled, 64(2), 159-182.

NN (2023). Strategija razvoja održivog turizma do 2030. godine. Narodne novine, br. 2/2023.

UNWTO (2020). International tourism highlights 2020 edition. Madrid: United Nations World Tourism Organization.

Josip Mikulić je redoviti profesor Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu i znanstveni savjetnik na Institutu za turizam – Zagreb. Područja njegova interesa su destinacijski menadžment, marketing u turizmu, ekonomika turizma i održivi razvoj.